Per vliegtuig van Xi'an naar Hangzhou - Reisverslag uit Peking, China van John Michael Brummer - WaarBenJij.nu Per vliegtuig van Xi'an naar Hangzhou - Reisverslag uit Peking, China van John Michael Brummer - WaarBenJij.nu

Per vliegtuig van Xi'an naar Hangzhou

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg John Michael

26 Mei 2011 | China, Peking

Xi'an is voor mij een hele beleving geweest. In de eerste plaats het bezoek aan het Terracottaleger en als klap op de vuurpijl de Chinese Floriade. Wat een prachtig evenement.Het laat China zien in al zijn glorie. Veel moderne architectuur en prachtig aangelegde padden met veel bloemen, alhoewel de variatie niet erg groot was.Michel heeft er al eerder op het blog over geschreven.

Hangzou is de voormalige Songstad en ligt aan het Westmeer in een van de mooiste natuurgebieden in China.
Een oud collega,Fred Zoun,heeft voor Castrol drie jaar in Shanghai gewerkt en hij recommandeerde Hangzou aan en gaf ons wat tips.

De vliegreis duurde ongeveer 3 uur. Het was redelijk bewolkt en ik kon van mijn stoel weinig zien van de natuur beneden. Wel had ik het idee, dat de landing vrij veel tijd vergde. Een terugkerende gebeurtenis is vaak het bezoek van de passagiers aan de toilet. Nu de Chinezen kunnen daar wat van! We stonden vrij snel met de bagage buiten. De shuttlebus naar het centrum stond al klaar. Het vliegveld ligt ongeveer 25 km van het centrum. Wat mij in eerste instantie verbaasde, was de laagbouw. Prachtige flats en appartementen een heel ander beeld dan in de grote steden! Echter na verloop van tijd en hoe dichter naar het centrum toe begon de hoogbouw weer. Er wordt, zoals in bijna alle grote steden ontzettend veel nieuwbouw gepleegd. Iedere keer weer ben ik verrast, hoeveel er in China op dit moment qua hoogbouw, en dan heb ik het niet over 20 verdiepingen maar veel meer, wordt gebouwd. Ik vraag me af ,wat ze met alle bouwkranen doen over een jaar of 10! En hoe de flats er dan uitzien. Zo snel bouwen, kan een effect hebben op de duurzaamheid.

We werden bij het station gedropt. Dus nadat we de koffers hadden, moest er gezocht worden naar een hotel. We wilde graag dichtbij het Westmeer slapen. Ja, en dan komen we weer opnieuw de taxis tegen, die niet willen stoppen ,ook als ze geen passagiers in de wagen hebben. We zijn maar een stuk gaan lopen en toen zagen we bij een grote winkel in zijde een aantal lege taxis staan met chauffeurs . Niet in de wagen, want ze stonden buiten te praten. We zijn maar een zijstraat ingegaan en uiteindelijk stopte er een taxi. Het blijft toch wel merkwaardig. In de ene stad is het helemaal geen probleem en in de andere, zoals ook in Beijing bij het station dus wel! Michel had al in het boek gelezen over een hotel en we werden netjes afgeleverd. De taxichauffeur heeft de hele rit aan de telefoon gehangen. Het hotel ligt vlakbij het meer, dus de locatie is prachtig. Ook over onze kamer hebben we niets te klagen.

's Avonds zijn we langs het meer gaan lopen. Een prachtig gezicht met alle verlichtingen aan. Hebben een goed restaurant gevonden en lekker gegeten. Allemaal kleine hapjes. Na afloop naar Starbucka gegaan en heerlijke koffie gedronken. Morgen is er weer een nieuwe dag en dan is Michel aan de bak om er iets moois van te maken.

• 27 Mei 2011 - 18:34

Steven:

Hangzhou vond ik inderdaad de mooiste stad waar ik ooit geweest ben.
    Het mooie meer, de schone lucht en dan ineens heel onchinees groen.
    Ook restaurants zien er prachtig uit, waar je zelfs buiten kan eten wat niet heel Chinees is.
    Wij zijn er toen geweest om met China Southern te kijken of we erheen moesten vliegen, wat we nu doen.

Geniet er nog maar van en tot snel.
    Groet,
    Steven

• 28 Mei 2011 - 14:45

Cis:

Ik geniet nog steeds van je verhalen en ben benieuwd naar je monndelinge verhalen. Goede reis en verblijf voor de komende tijd. Cis en Ton